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Izamal, Yucatán
 Page mise à jour le 11.03.2015
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Izamal

Charmant village colonial à 70 km de Mérida et à 90 km de Valladolid, dont les maisons sont peintes en ocre-jaune et en blanc sur la route secondaire Chichén Itzá-Mérida, ce qui lui vaut le surnom de "ciudad amarilla". C'est une des raisons expliquant pourquoi ses habitants sont appelés "fils du soleil". Fondé à la moitié du XVIème siècle, ce village fait partie des "villages magiques" et constitue le plus ancien village de la Péninsule du Yucatán. Son nom en langue maya est Itzamatul ou "rosée qui descend du ciel". C'est un important centre commercial de la région où furent élevées sept pyramides mayas, l'une d'elles ayant servi de base aux espagnols pour la construction du couvent majestueux San Antonio de Padua. Les rues aux pavés et aux lampadaires de style colonial, propres, tranquilles, sûres et pittoresques, ainsi que son excellente gastronomie, sont une invitation à visiter Izamal.

Izamal, Yucatán Commemorating the visit by Pope John Paul II - Izamal, Yucatan, Mexico convento de San Antonio de Padua Izamal, Yucatan, Mexico Izamal, Yucatan, Mexico
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Izamal est également appelé la cité des "Trois Cultures" du fait de son appartenance aux restes des cultures préhispaniques, coloniales et contemporaines situées dans le coeur de la Péninsule du Yucatán. Elle fait partie de la "Route touristique de l'Orient" (Mérida-Izamal-Chichén Itzá-Valladolid-Ek'Balam-Culuba-Rio Lagartos).

monastère de Saint Antoine à Izamal En effet, le monastère de Saint Antoine de Padoue édifié en 1562 fut bâti avec les pierres de la pyramide maya de Popul Chac. Tout un symbole : du temple maya le plus important, détruit, naquit l’un des premiers et plus importants sanctuaires catholiques de la Nouvelle Espagne, fondé par Fray Diego de Landa et les missionnaires franciscains. Aujourd’hui, les traces des artisans mayas sont encore visibles sur ses pierres. Il fallait un couvent monumental, majestueux, pour imposer la culture hispanique et la religion catholique aux vaincus et marquer la fin d’un monde et l’avènement d’un autre. A côté, se trouve l’église. A l’entrée, des fresques datant du XVIe siècle ornent le sanctuaire.

Photo de droite : monastère de Saint Antoine à Izamal

Le couvent possède le plus grand atrium après celui de Saint Pierre, au Vatican et fut l'objet d'une rencontre de Sa Sainteté Jean Paul II avec les ethnies, lors d'une de ses visites au Mexique en 1993. Chaque 15 août s’y célèbre la fête de la Vierge d’Izamal. Des calèches tirées par les chevaux promènent le visiteur dans un dédale de rues colorées, l'emmenant vers les places, les parcs, les faubourgs historiques et bien sûr les charmantes ruelles au milieu desquelles Fray Diego de Landa (deuxième évêque du Yucatán au XVIème siècle) semble nous parler du quotidien d'un village vivant et fier de son passé. Le soir, celui-ci nous offre une expérience unique en contemplant une voûte céleste étoilée bordée par les ombres des pyramides, des temples et des grandes bâtisses coloniales, ombres qui semblent émerger d'un long rêve.

différentes vues d'Izamal (Yucatán, Mexique) différentes vues d'Izamal (Yucatán, Mexique)  
différentes vues d'Izamal (Yucatán, Mexique) différentes vues d'Izamal (Yucatán, Mexique)  
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 Photos ci-dessus : différentes vues d'Izamal (Yucatán, Mexique)

cimetière de Hoctún Son et Lumière « Voix et Magie d’Izamal », au Couvent du lundi au samedi inclus, chaque semaine à 20H30, en langues espagnol et maya, avec en toile de fond le monastère illuminé. C'est de TOUTE BEAUTE.

A deux pâtés de maisons du Zócalo vers le nord, la pyramide Kinich Kakmó, bâtie en l'honneur du Dieu soleil, en bonne partie dégagée, mérite le détour. Avec ses 195 m de côté, elle était l'une des plus grandes de la péninsule (site ouvert de 8h à 17h, tlj, entrée gratuite).

Parc Zammá tous les dimanches entre 9h et 15h : artisanat, danses folkloriques et musique "Izamal en Domingo".

Sur la route vers Mérida, arrêtez-vous à l'entrée du village de Hoctún connu pour son étonnant cimetière de tombes peintes de motifs fleuris par des artistes locaux.

Les habitants d'Izamal y cultivent toujours le sisal, la fibre naturelle qui a fait la richesse de l'Etat du Yucatán.

Photo de gauche : cimetière de Hoctún




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Extrait du site de l'Unesco : Izamal. Inscription sur la Liste Indicative en octobre 2008 (la liste indicative est un inventaire des biens que chaque Etat partie a l'intention de proposer pour inscription au cours des années à venir).

Izamal is known as the "Hill City" because it has in its urban zone, several archaeological vestiges located on the hill sides. The extension of the remains of pre Hispanic constructions as estimated could occupy an area of 10 kilometers square.Today city of Izamal was a remarkable site of the ancient Mayan civilization. It was probably the largest large city of plains of the north of Yucatán. The investigators have found and catalogued around 80 pre Hispanic structures within the layout of the city. One of the most important pyramids is the Kinich Kak Moo, that is the third pre-Hispanic structure of greater volume in Mexico and at least two stone roads are known, called sacbeóob (ways) that communicated it with other important settlements.The dimension of its buildings and the network of roads, constructed between 600 and 800 A.C., are evidence of the political and economic power that Izamal exerted on a vast territory, larger than five thousand kilometers square. Here a particular construction technique was developed, mainly by using megalithic carved blocks, with defined architectonical characteristics like rounded corners, projected moldings and superstructures done with perishable materials. Of the hegemony of Izamal on an ample region is evidenced by the roads that joined the city with dependent populations - like Kantunil, 18 kilometers to the south, and Aké, 29 kilometers to the west and by the control upon commerce and the production of salt through Xcambó, a port located at the Northern coast of the peninsula. Five pre-Columbian structures are still visible in Izamal (and from a considerable distance in all directions).The first one is a pyramid dedicated to a solar deity, Kinich Kak Moo, which means macaw of fire, solar face, where worship is rendered to this deity as a source of life, by offering flowers, fruits, animals and aromatic substances. This building is the highest of Yucatan and, by its volume, the third most important of the country. It reaches 35 meters of height. In the base its walls measure 195 meters from east to west and 173 meters from north to south. Upon this base a pyramid of 10 levels exists. Towards the Southeast there is the so called pyramid Itzamatul and, located at the south flank of what used to be an enormous square, there is a structure denominated Ppap Hol Chak, partially destroyed in the 16th century when the Franciscan monastery was constructed upon it.The southwestern side of the central square is limited by another well-known pyramid Hun Pik Tok, and in the west the public space is closed with the temple of Kabul, where a great stucco large mask of Itzamná god existed, which was drawn in 1840 by Federick Catherwood and published by John Lloyd Stephens. Other residential constructions that are samples of Izamal's historical development are the Xtul, the Habuc and the Chaltun Has. These great knolls are witnesses of a process of superposition of buildings that lasted several centuries and that originally supported a series of temples and palaces. In order to determine the religious social, political and administrative importance of pre-Hispanic Izamal, it is convenient to mention that after more than one decade of research works, 163 archaeological structures have been mapped within the urban area of the contemporary city and also thousands of residential units in a series of pre Hispanic communities located in the surroundings have been registered. Also, in the whole region that historically was called Ah Kin Chel, hundreds of sites have been detected that shared the same architectonic characteristics of Izamal. At the present time, there are still little more than 20 structures left that all together make of Izamal, archaeologically spoken a first rank site for the country. After the conquest of Yucatan in the 16th century, the Spaniards demanded the foundation and construction of a city, which began upon the existing Mayan city. Due to the presence of two enormous structures, it was decided to build a small Christian temple on the greater pyramid and a great Franciscan convent upon the Acropolis. This convent received the name of San Antonio de Padua. The construction of the convent began in 1553 by fray Diego de Landa. Given the dimensions of the pyramid, the land of the set of the church and the caretaker's office of the convent, chapel and vestibule, occupy 14 thousand 678 square meters. The church is found in the center with its facade to the west. The temple and caretaker's office were finished in 1554. The architect of this last part was fray Juan de Mérida. The work of the convent concluded in 1561, being guardian fray Francisco de la Torre. The church has a barrel vault and tracery, some windows of Moorish arcs and flying buttresses in the apse that give it an excellent aspect. It conserves the title of la Purísima Concepción (the Purest Conception). It is a single ship of 51,90 meters in length. In the central part the two lateral doors communicate to the left with the convent and the right with a common courtyard and the chapel of the Third Order. To the north of the church the convent was built, to the east the orchard and the cemetery with his chapel; in the lower part are located, to the south, the temple of the Third Order and, to the west, the great vestibule, whose arcade was finished in 1618. And so was built what would be the greatest religious center of the Mayan converted to the Catholicism in the Yucatán Peninsula; like in pre-Hispanic time when worship was rendered to Itzamná, Izamal became the destiny of multiple peregrinations that - still today, arrive daily to celebrate patron saints in the diverse chapels of the site. Also, Izamal has been named "City of the Three Cultures", in reference to the architectonic and cultural fusion of the pre-Columbian, colonial and modern societies in the architectural styles found in its houses and public spaces that have given identity to its inhabitants. Izamal has been a great center of religious peregrination from immemorial times. For the Mayans of today, Izamal continues being the destiny of their pilgrimages, since the image of the Immaculate Conception of Maria, gained its devotion. The image that presides over the greater altarpiece of the temple of the convent - Our Lady of Izamal - was taken to Izamal from Guatemala by orders of Fray Diego de Landa (the well-known and controversial bishop from Yucatan, author of the "Relation of the things of Yucatan" who lived in Izamal). In Izamal the Mayan language is spoken, at least, as much as Spanish. As for the language, the rites, the architecture, in this community of sober, white and yellow houses, ancestral customs remain: the crossbred food, the way of dressing, the music... daily routine expressions are the synthesis of a distant past in the time, but as near as the Mayan monuments that rise in the center of the town, between houses of the colonial time (fin de l'extrait) : .

Eglises de Dzitás et Tunkás sur le parcours Valladolid-Izamal

Dzitás

 

 

 

 

 

 

 


 

Tunkás

 

 

 

 Photos : ci-dessus Dzitás et à droite : Tunkás

 

 




 

 

 

 

 

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